Crowdfunding; geld ophalen voor jouw plan.

Crowdfunding, het woord komt niet vaak voor, echter houden meer mensen zich er mee bezig dan ze denken. Crowdfunding is een alternatieve vorm van financiering, waarbij investeerders (dit gaat vaak via een online platform als bijvoorbeeld FaceBook) rechtstreeks bijdragen vragen aan een initiatief. Deze vorm van financiering heeft de voorbije jaren veel populariteit gewonnen. In plaats van een grote lening aan te gaan bij en bank, geeft het ondernemers juist de kans om rechtstreeks bij een doelgroep geld in te zamelen. Bij Teamleader helpen ze je om je ‘job’ als het ware goed te laten verlopen. Ze analyseren de noden en uitdagingen en tonen hoe Teamleader.be je problemen en tijd bespaart.

Hoe start ik mijn eigen crowdfunding actie?

Als eerst is het belangrijk dat je een doel kiest waar je geld voor wil inzamelen. Mensen doneren liever voor tastbare concepten dan voor vage, half uitgewerkte ideeën. Wat natuurlijk logisch is. Richt je vervolgens op een gemeenschap. Je campagne is onlosmakelijk verbonden met je investeerders, die uiteindelijk ook klanten kunnen worden. Zij moeten hunkeren naar je product of je dienst – dus moet het hen iets bieden waar zij op dit moment nog geen beschikking hebben. Als je geen community kan bouwen rond je crowdfunding-idee, hoe zal je dan het benodigde geld inzamelen?

Wanneer je je louter goede idee hebt uitgewerkt met een specifiek doelpubliek in gedachten, is het tijd om het juiste crowdfunding-platform te kiezen. Echter is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn namelijk nou eenmaal veel opties – elk met hun eigen regels. Sommige platformen laten je het ingezamelde geld houden en anderen geven het geld bijvoorbeeld pas als je het voorgestelde bedrag hebt ingezameld. Sommige platformen zijn eerder gericht op creatieve projecten en bedrijfsideeën, wanneer andere platformen bijvoorbeeld dan weer gericht zijn op persoonlijke initiatieven. 

De diverse varianten van crowdfunding 

Crowdfunding; geld ophalen voor jouw plan.Investering via crowdfunding kan op verschillende manieren plaatsvinden. De meest voorkomende manieren van deze tijd zijn onder andere:

  • Door middel van donaties; De investeerder doneert bij deze variant geld voor een bepaald doel. Doneren impliceert dat de investeerder er niets voor terug krijgt. Crowdfunding door middel van donaties komt voornamelijk voor bij filantropische doeleinden. 
  • Sponsoring; Velen denken dat dit hetzelfde is als donaties. Het verschil tussen donaties en sponsoring is dat de investeerder een niet-financiële beloning krijgt van de ondernemer. Enkele voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld een ticket voor een concert, exemplaar van een CD of een boek of naamsvermelding in een (bekend) blad. Sponsoring is de vorm die veelal wordt toegepast bij creatieve projecten. 
  • Vreemd vermogen; De investeerder leent een (kleine) som geld uit aan de ondernemer. De ondernemer betaalt de investeerder na verloop van tijd het ingelegde bedrag terug, dit is wel inclusief rente. 
  • Eigen vermogen; De investeerder neemt hierbij een participatie in het project van de ondernemer. Zo krijgt de ondernemer zijn startkapitaal en in ruil daarvoor delen de investeerders in de waardeontwikkeling van de ondernemer. 

Het is dus goed wanneer je ook aan crowdfunding wil gaan doen dat je weet met behulp van welke variant je deze actie moet gaan starten. Het is dus belangrijk dat je je eerst even goed inleest!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn